EMPIRIA
Magazin VII. évfolyam 5. szám – Kuliffay Hanna írása
A KIRÁLYI SZKÍTÁK ARANYA
című esszé III. része
©
2005-2012. Minden jog fenntartva
Közel 5 ezer darab
míves arany ékszer és aranyszállal ruhaneműre varrott díszítőelem!
Palást vagy
mellény
összefogását szolgáló
színarany kapocs, arany lemezből méretre vágott, kultikus jellegű
topán-talpak, indiai
elefántcsont fésű, kínai ezüsttükrök, arany bokaperecek, arany
kozmetikai tégely,
gránátalmával díszített fedelű arany doboz. . .! Bár ezek a káprázatos
kincsek mind a baktriai Arany-hegy (Tillja Tepe) harmadik női sírjának
feltárása során kerültek
felszínre, mégis ismételten a szenzáció erejével hatottak a régészekre –
a
felbecsülhetetlen értéken és ámulatba ejtő darabszámon túlmenően az
emberi
fantázia, esztétikai igény és mesteri kidolgozás nagyszerűségével.
1. kép "Az Istennő
lovagjai".
Palást,
mellény vagy kabátféle
összefogására szolgáló arany kapocs
Az i.e. 130-tól
hanyatlásnak indult Ai
Khanum és Baktria azt követő múltjáról általában olyan kevés információ
volt ismeretes, hogy a történészek „sötét periódusnak” nevezték a közvetlen
időszámítás előtti és utáni évszázadokat – a Greco-Baktriai
periódus
letűnte és a Kushán birodalom virágzása közti időszakot. Éppen ezért az
Arany-hegyben nyugvó szkíta uralkodó és túlvilági kíséreteként vele
temetett
asszonyai a mai Afganisztán egy történelmileg, régészetileg és
antropológiailag ködbeveszett valóságának társadalmi és kulturális
hírmondói.
A washingtoni
Nemzeti Művészeti Galériában tavaly kiállított tárgyak, érmék és ékszerek
rendkívüliségét fokozza, hogy
helyhez,
időhöz, kulturális örökséghez és névtelenül ugyan, de közvetlen tulajdonosokhoz
kötődnek. A régmúlt temetkezési
szokásaiból és sírleleteiből következtetni lehet
az etnikai hovatartozásra és a társadalomban elfoglalt státuszra. Az
Arany-hegyben rejlő összesen több mint 21 ezret számláló drágakövekkel
ékesített
családi ékszer, arany ruhadísz, fejedelmi fejdísz, trónszék, íj
maradványok és – Véronique Schiltz tudományos kutató, a Francia Akadémia
levelező tagja szerint
„virtuóz berakással megmunkált” – díszfegyverek önmagukban is uralkodói
vagy
legalábbis hercegi rangba emelték egyetlen férfi halottját. Ezt csak
megerősítette, hogy hét személy rituális szertartás keretében követte a
literálisan értelmezett "másvilágba".(*1)
Ennek a megdöbbentő
szkíta hagyománynak évezredes messzeségbe nyúló múltja van. Maikop 11 méter magas, kiváló
minőségű fém tárgyakkal és eszközökkel, arany ékszerekkel, ezüst, arany és kőből
faragott áldozati edényekkel zsúfolt fejedelmi kurgánjában például az északra
néző fő teremből nyíló kisebb helység intim közelségében voltak elhelyezve az
uralkodóval eltemetett asszonyai. A legújabb kutatások szerint az
építéstechnikailag magas szintű, kövezett padlózatú (!) kurgán a Fekete-tengeri
réz kultúrák idejéből, tehát az i.e. negyedik évezredből való. Ezt az ősi
ázsiai tradíciót – akárcsak a fejlett metallurgiát, lovakkal és
ceremoniális szekérrel temetést és a szakrális spirál motívumot – magukkal
vitték nyugat felé vándorolva, és mintegy az európai kultúra részévé is tették a
szkítákkal közös múltú kelták.(*2)
Az Arany-hegyben
harmadikként feltárt női sír fiatal tulajdonosát, az uralkodó jobbján és
vele
majdnem egy szintbe helyezték
el, fejjel észak felé. Mivel a koporsóját idővel rágcsálók túrták fel,
pusztítva és sok mindent széthordva, a vele kapcsolatos szakértői vélemény több
kérdésben is csak feltételezésekre szorítkozott. Fejdíszének alakjára például
csak az azonos átmérőjű, kör alakú
aranypántokból következtettek, mert az anyag maga (nemez vagy cserzett bőr)
teljesen megsemmisült. A pántok viszont arra
utaltak (lásd a zöld hátterű 2. képet), hogy a Tolsztaja mogilából ismeretes Kalathosz
típusú női fejdísz, illetve egy olyan jellegű szakrális fejdísz lehetett, amely
éppen ezen a washingtoni kiállításon látható volt
Anahita-Kübelé istennő megjelenítésén. (Baktria
arany kincsei
4. kép)
Az asszony koponyamaradványa – kiváltságos helyzetének hangsúlyozásaként – egy lapos arany tálon
nyugodott. Állát aranyszalaggal kötötték fel, mellén és a lábfejénél
kultikus tükrök nyugodtak, topánjainak talpát (akárcsak egyes fáraó sírokban)
méretre vágott aranylemezek fedték – nyilván nem hétköznapi sétafikálásra szánva. A többi
asszonytól való
megkülönböztetések láttán a kiállítási
tárlót
szemlélőben joggal merülhetett fel
a gondolat, hogy előkelő társadalmi rangja mellett a főpapnői tisztséget is
betölthette.
Homlokát egy sumér
eleganciát közvetítő, mégis tipikusan szkíta arany függő ékesítette, amelynek
három szív összekapcsolásából álló mellékfüggői az Istennő egyik jelképében, az
ázsiai szikomor (sycamore) fa leveleiben végződnek. A lovak női és férfi ékszereken egyaránt szerepeltek,
mivel a nagyállattartó társadalmakban a ló mindkét nem számára vagyont és
presztízst jelentett. A kiállítási katalógus számos példát sorol fel az antik
világbeli hasonló (egymásnak háttal pihenő) lovas megjelenítések közül, többek között a pártusokkal is
kapcsolatban álló Luristánban, Persepolis oszlopfőin, Delos szigetén, egy gazdag
üzbég sírban talált csont fésűn és végül, de nem utolsó sorban egy
pazirik-szkíta sírba helyezett bőr nyereg díszítőelemeként.
3. kép Fejdíszhez rögzíthető, nyakékként is viselhető
homlokfüggő
A baktriai lelet lovainak
lapockái egy jade háromszöget zárnak be, amely alakzat az örök megújulás istennőjének ágyékaként a fogantatás és
közvetve a termékenység szimbóluma. Nyakívük
felett egy három részre osztott, fordított harangszerű, áldozati kehelyre
emlékeztető betoldás van, amely valószerűtlen, hogy csupán a felfüggesztést
szolgálná, annál is inkább mivel ilyen alakzat (*3), szintén vízszintesen
rétegzett felosztással Tutanhamon egyik nyakláncának függőjeként ismeretes, és 3 napvirággal
dekoráltan a trójai fülfüggők jellegzetes fináléja. A szimbólumok egymástól
távoli vidékeken való felbukkanását – valószínűleg ugyanazzal a jelentéssel – az
említett kultúrák közti kereskedelmi kapcsolat tette lehetővé. Például a XVIII.
dinasztia idején, amely az egyiptomi művészet és kézművesség aranykoraként
ismeretes, a mai Afganisztán területéről rendszeresen importáltak drágaköveket
és féldrágaköveket. A szkíta homlokfüggőn a hármas osztásból csak egyetlen
kőberakás maradt a foglalatban, a bölcsesség, tudat és fejlett intellektus köve, a
violaszín lazurit (lapis lazuli), amely kizárólag Afganisztán és Szibéria
bányáiból volt beszerezhető.
A királyi szkíták
hatalmas mennyiségű aranyát az Ural folyóiból mosták ki, vagy az Altaj-hegység,
a Kárpátok és a Tien Shan (Égbenyúló-hegyek) bányáiból hozták felszínre. (A Tien
Shan isszik [issyk,
iskuazi] kultúrája hasonló volt az Altájban honos [Ob közeli] Pazirik
kultúrához.) Dr. Bobula Ida(*4) említi, hogy már a
sumérek is aranyat bányásztak a Kárpátokban, és gazdag arany- és ezüstbányák
működtek Erdélyben. Kínai feljegyzések szerint a Tarim-medencében élő,
később az Oxus folyóig kényszerült juezhi vagy yuechi népek az időszámítás előtti
évszázad derekán uralták a Yu(e)zhi-hegység jade kitermelését és a vele való,
elsősorban Kínába irányuló kereskedelmét.
A hagyománynak
megfelelően a Nap fénykörébe (és földi megszemélyesítője
udvartartásába) tartozó asszonyok
öltözéke arany applikációk (bracteaták) százaitól ragyogott. Az egyik
ilyen
nagyobb (5,8x7,3 centiméteres) arany díszítőelem, amely két apró hurok
révén
fejdíszre, esetleg ruha felsőre volt rögzíthető, egy vékony
aranylemezből vágott
holdsarló. (4. kép) Sarkaiból és közepéről egy megcsonkult napvirágból
összesen három (a Tillja-tepe leletekben állandóan képviselt misztikus
szám) függő csüng a női
(rombusz) és a férfi istenség jelképének (szív) kivágásával. A rombuszok
mindegyikét stilizált dupla spirálok fogják közre, amelyek
feltételezhetően nemcsak esztétikai
hatáskeltésre szolgáltak, hanem jelentéssel is bírtak. Az íráskutató
tudós, Varga Csaba (Írországban
talált kőkorszakbeli jelek kapcsán) úgy vélekedik, hogy a kettős spirál a
két
napforduló közti időszak jele, mivel az egyedi spirál vagy csigavonal
a
negyedévet jelzi. Energiakutatók szerint azonban ennél többről is lehet szó: az asztronómiai jelentés mellett bizonyos
természeti jelenségek, például különleges energiák
–
mint a mágneses energia vagy a gyógyhatású ultrahang
–
észlelési helyét is jelezhetik. A ligatúra olvasata lehet, hogy a női
istenség különleges kegyelemként rendkívüli energiák oltalmát élvezi, vagy hatásuk ismeretében azok úrnője.
4. kép
Fejdíszre varrható díszítőelem.
5.
kép Arany doboz fedelén gránátalmával
Szintén művészi módon
megmunkált dekorációs elem volt két 7,5 centiméteres átmérőjű, apró hurkokkal
hajpántra vagy pártára varrható, esetleg fonatba rögzíthető arany rozetta.
Százszámra voltak a koporsóban arany lemezből vágott, kivarrásra alkalmas sima
kör, szív és nyújtott szív alakzatok, de munkaigényes granulált keretbe foglalt
türkizkék bracteaták is. A szakvélemény szerint a sokféle és különböző méretű
díszítőelem arra enged következtetni, hogy a halotti díszöltözék réteges lehetett, és valószínűleg régen elporladt
halotti lepel is fedte a holttestet. (A szkíták a tunikák alját, akárcsak az alatta viselt
nadrág felszegését és a puha szőnyegeken használatos papucscipőket is
gazdagon dekorálták.)
A harmadik sír előkelő
tulajdonosa egy azonos témájú és nagyon hasonló jellegű arany
kapoccsal rendelkezett, mint a második sírban nyugvó nő
(Az
Aranyhegy szkíta kincsei 3. kép), a mai szíveket azonban aligha dobogtatnák meg az
óriásharcsákat
meglovagoló dundi Cupido figurák. . . Egy nagy szemű arany gyöngysorát
és gránátköves arany fülbevalóit viszont biztosan bárki szívesen
viselné a nagyestélyijéhez. A sima gyöngyszemekkel váltakozó granulált
gyöngyszemek kidolgozása kifinomult szakértelmet igényelt.(6. kép)
A hármas számú sír
legfeltűnőbb, legjellegzetesebb és legbeszédesebb darabja
azonban a nyitóképen látható nagy méretű arany kapocs (1. kép), amely
palást, kepp vagy mellény összefogására alkalmas.
A két 9x6.3 centiméteres, majdnem szimmetrikus kapocs-szárny az
Istennő két bajnokát ábrázolja. A hagyományos greco-baktriai harci sisakot
viselő, kissé metszett szemű, hosszú hajú ifjak kezében lándzsa és pajzs
van,
derekukon magas rangot jelző megkötött öv, oldalukon derékszíjra függesztett,
griff markolatú tőr látható. (Az Oxus templom kincsei között
talált egyik elefántcsont faragványon ugyanilyen griff markolatú tőr ábrázolt.)
A
katalógus nem méltatta figyelemre,
de ezek a szkíta lovagok
elegáns,
rafináltan szabott, rojtos szegélyű kiltet viselnek, aminek
köznapi változatát
egy Hallstattban feltárt sírból származó bronz kardhüvely vésete szerint a közös
kulturális hátterű kelta lovagok is viseltek (7. kép). Még messzebbre
visszanézve – egy Ur városállamában
talált mozaik tanúsága szerint
– a sumér birodalom katonái hordtak hasonlót, szintén rojtozott
szegéllyel, az i.e. IV. évezredben.
Érdekes megfigyelni,
hogy a piton, amely eredetileg Gaea istennő és későbbi manifesztációinak is sok
évezredes védelmezője (és látványos szimbóluma) volt, a nagy népvándorlások
idején a férfi istenek előretörése és a patriarchátus fokozott térhódítása
következtében óriáskígyóból egyre kisebb kígyóvá vált, és
ezen
az első évszázadbeli kapcson (1. kép) már
csak a vegetációban rejtőzködik. (A harci sisakok fölött látható.)
Hajdani védelmező szerepét átvette az új típusú férfiember, az öntudatos, hódító,
sorsát az istenek kegyelmével ugyan, de maga irányító Hős.
I.e.
V. századból származó, kelta lovas katonát megörökítő bronz véset. (7. kép)
A rendkívüli tehetségű
aranyművesnek – aki a 6 sírban talált ékszerek készítője, vagy az udvari műhely felelőse volt – ebben az új embertípusban való
határtalan bizalmát látszik közvetíteni, hogy a két főalak azonos magasságú a
csupán keretként (!) szolgáló transzcendens világ szimbólumaihoz mérten: a káoszt és a
pusztító, negatív energiákat képviselő sárkányok csak combmagasságig érnek,
és tudomásul veszik, hogy az Istennő
felettük, sőt egyenesen a fejük tetején van jelen. (A kígyón kívüli jelképei a három
hármas levélkompozícióból kinövő ázsiai pipacstulipánok, amelyeken az Élet
Nagyasszonyának kedvenc madarai közül fajdok gubbasztanak.) Ezt a
majdhogynem hivalkodó humanizmust látszik igazolni, hogy a két hős csizmás
lábával (!) egy olyan alapon áll, amelynek vezérmotívuma az Istennőt jelképező
rombusz sor, közepén az isteni spermával.
A végső útjára indított fiatal nő
koporsója mellé gondos kezek cseréptálakat és edényeket, ezüst és
elefántcsont fedelű üvegcséket és tégelyeket és egy csont nyelű
kultikus tükröt helyeztek. A fej vonalában egy apró, 2 centiméteres
balzsam-tégely került, amelynek teteje lánccal rögzíthető és egy
nagyobb, 5,5 centiméteres henger alakú arany doboz
termékenységet szimbolizáló
gránátalmával a fedelén,
amit szintén rövid lánc biztosított, hogy véletlenül se kelljen keresni. (5. kép) A
dobozt és fedelét azonos ősi minta,
a jellegzetes hármas levél szimbólum díszíti,
amely beavatott híveit
az
Istennő szent hármasságára –
lány-anya-öregasszony, illetve
születés-termékenység-halál –
emlékezteti a ciklikus megújulás reményteli
ígéretével. A kiállítási tárlóban ezeknek a meghatóan személyes jellegű tárgyaknak
társaságában volt látható az a II. Mithridatész nagy pártus királyt ábrázoló
ezüst érme, amelyet ősi szokásnak megfelelően útravalóként helyeztek a halott asszony hülő kezébe.
*1
Az
időjárás
és a politikai helyzet romlása miatt Viktor Sarianidi, a
Moszkvai Archeológiai Intézet neves Ázsia-szakértője
nem tudta befejezni az Arany-hegy ásatásait. A
6 feltárt sír leletei még a tél beállta előtt megérkeztek Kabulba, két
feltáratlanul ott hagyott sír azonban a
sírrablók kezére jutott. Évek múlva, mikor a háborút követően az archeológusok
visszatértek, már a nyomuk sem volt fellelhető.
*2
Közép-Európában az egyik leghíresebb és legrégibb (i. e. VI. század) kelta
temetkezési hely a Hochmichele kurgán, ahol az egyik eredeti voltában megmaradt sírkamrában egy férfi és
nő tetemének felravatalozásából a szakértők arra a következtetésre
jutottak, hogy a férfi volt alattvalói pozícióban, tehát ő kísérte másvilági
útjára a főrangú nőt.
*3
A Núbiából eredő tehén-kultusz révén a tehén kolomp rituális eszközzé
vált, és Hathor tehén-istennő hódolatának térhódításával elterjedt az
egész Nílus völgyében, így Egyiptomban is.
*4
“Bobula Ida
csendes, jó szándékú megszállott volt, amatőr, aki az emigrációban alig
zsidózott, szörnyű szegénységben élt és haláláig sumer faluneveket keresgélt
Magyarország térképén.” (Idézet a Magyar Narancs „Politikai
okkultizmus Magyarországon” című, két részben megjelent cikkéből. 2004. október
28., 2004. november 18) Friedrich Klára
szakértői válasza erre az oktalanul gyűlölködő, szándékos degradálásra: “Bobula
Ida nem volt amatőr. A Pázmány Péter Hittudományi Egyetem történelem szakán
Summa cum Laude végzett, és kétéves ösztöndíjat nyert az Egyesült Államokba, ahol
nem a floridai tengerparton heverészett, hanem az emigráns magyarok gondjait
tárta fel, és a Bryn Mawr College oklevelét nyerte el Industrial Relations
szakon. Számos külföldi kongresszuson képviselte a magyar ifjúságot, ezért
Pro Hungariae Juventute aranyérmet nyert. Kitűnő költő is volt.” Dr.
Oláh Béla méltatása: Dr. Bobula Ida 1947 óta az Egyesült Államokban több éven
keresztül a washingtoni Állami Könyvtárban dolgozott, majd a houltoni Rickers
College-ben a francia-német nyelv és antropológia tanára lett, ezután pedig a
dél-karolinai Limestone Collegeben adott elő történelmet és szociológiát.
Szakmai körökben általános elismerést aratott a “The Sumerian Technology” c.
tanulmánya, melyet az Egyesült Államokban az ottani Tudományos Akadémiával
egyenlő tekintélyű tudományos testület, a Smithonian Institution közölt az 1959.
évben kiadott évi jelentésében.”
2009. október
©
2005-2009. Minden jog fenntartva.
(Folytatás következik)
Forrás:
Ancient Civilizations
– The Penguin Encyclopedia. Szerkesztő: Arthur Cotterell. Pengiun Books,1980
Bobula, Ida: Origin of the Hungarian Nation.
1966
Bolen, Jean Shinoda: Gods in Everyman.
San Francisco, 1989. Harper&Row Publishers
Collon, Dominique: Ancient Near Eastern Art.
Berkeley, Los Angeles, 1995. University of California Press
Harris, Stephen L.
– Platzner Gloria: Classical Mythology. USA, 1998. Mayfield Publishing
Company.
Hiebert, Fredrik – Cambon, Pierre:
Afghanistan
– Hidden Treasures from the National Museum, Kabul.
Washington, D.C. 2008. National Geographic
Society
Varga, Csaba: Jel, jel, jel. Budapest, 2001. Fríg Kiadó
Vitali, Daniele: The Celts. Italy, 2007.
White Star Publisher
Wooley, C. Leonard: The Sumerians. New
York, 1995. Barnes & Noble, Inc. by arrangement with Oxford University
Press
Wonders of the Ancient World.
National Geographic Atlas of Archeology. Washington, D.C.,
1994. National Geographic Society
(Hanna egyéb társadalmi és
kulturális témájú írásai az EMPIRIA Magazin
Mindenféle
érdekesség rovatában olvashatók, politikai elemzései és washingtoni
tudósításai pedig a
Jelenidő
rovatban.)
Amennyiben
kérdése vagy hozzászólása lenne a cikkhez, írjon Hannának:
Editor@EmpiriaMagazin.com
VISSZA
az
EMPIRIA Magazin Jelenidő
rovatának címjegyzékéhez
VISSZA
az EMPIRIA
Magazin nyitólapjára
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése